Sneeuwfit op wintervakantie gaan

06-09-2012 - Kathrin Esser

Vanuit de lift op de piste en onmiddellijk met een blessure naar het ziekenhuis. Dat is helemaal geen mooie start in de wintersport vakantie – en moet ook niet! Met een beetje training en de juiste oefeningen voor het begin van de skitrip kan men blessures en spierpijn goed voorkomen.

Nog steeds gaan veel skiërs en snowboarders ongetraind op de piste. De kans zo een blessure of tenminste een stevige spierpijn op te lopen is groot. Zelfs voor wie veel sport, geldt dat een goede voorbereiding op de wintersport vakantie niet moet ontbreken. Bij skiën, snowboarden en langlaufen worden vaak andere spieren gebruikt dan bijvoorbeeld bij hockey, tennis of voetbal. En terwijl het risico van een blessure stijgt, neemt de vakantiepret af. Omdat veel wintersporters conditioneel niet in staat zijn om lange afstanden in de sneeuw af te leggen putten zij de mogelijkheden van de vakantie niet optimaal uit.

Wie op tijd voor een goede conditie en getrainde spieren zorgt, kan zeker van de wintervakantie genieten. Daarvoor hebben wij voor u 5 oefeningen voor een ontspannen en vooral pijnloze tijd op de piste samengesteld:

1. Om te beginnen laat men ca. 2 minuten bekken, schouders, armen, polsen en nek ronddraaien. Zo worden de gewrichten licht belast.

2. Nu jogt u met de armen licht gebogen ongeveer 3 minuten op uw plaats, om de spieren op te warmen. Tussentijds trekt u tijdens het joggen de knieën omhoog.

3. Dan gaat het verder met oefeningen voor de benen. U trekt afwisselend een knie naar boven terwijl u met het andere been omhoog springt. De armen zijn daarbij licht gebogen. Twee minuten zijn voor deze oefening voldoende.

4. Nu blijft u voor 30 tot 60 seconden in de afdalingspositie staan, doordat u de knieën in een hoek van 90° houdt, het zitvlak naar achteren en de armen gebogen. Deze oefening bereidt u goed voor op de wintersport vakantie.

5. Afsluitend rekt u nog een keer uw dijen, door afwisselend de linker- en rechtervoet naar het zitvlak te trekken en 5 tot 10 minuten in deze positie te blijven staan.

Voor het perfecte vakantieplezier is het zinvol om direct voor de eerste afdaling nog een keer de spieren te rekken. Tot slot slaat u de skischoenen tegen elkaar om de voeten op te warmen of u stampt op de piste. Met deze training kunt u gerust de pistes onveilig maken.

Bronnen:

www.wintersport.nl

http://www.gezondheid.be

  • donderdag, 06. september 2012
  • auteur: Kathrin Esser
  • categorie: Evenement
Print Friendly and PDF
Reisbestemmingcheck: 7 goede redenen voor Valfréjus

In het noorden van de Franse Alpen, omgeven van de machtige Vanoise-Massief is het ...

Pow(d)er week 2016: Impressies uit Les 2 Alpes

Wauw, wat een opkomen! Meer dan 500 deelnemers zijn afgelopen week bij de Pow(d)er ...